۲-۲- اهداف پیشرفت… ۱۱

 

۲-۲- ۱- هدف‌ها ۱۱

 

۲-۲-۲- انگیزش پیشرفت… ۱۱

 

۲-۲-۳- رابطه سطح دشواری تکلیف و انگیزش پیشرفت… ۱۳

 

۲-۲-۴- تعاریف اهداف‌پیشرفت… ۱۳

 

۲-۲-۵- جهتگیری هدف… ۱۴

 

۲-۲-۶- انگیزه هدف… ۱۵

 

۲-۲-۷- نظریه ها و مدل های مطرح شده در جهت‌گیری اهداف پیشرفت… ۱۶

 

۲-۲-۸- مدل نیکو۱۸

 

۲-۲-۹- مدل ایمز وآرچر۱۸

 

۲-۲-۱۰- مدل سه بخشی الیوت و چارچ، الیوت و هاراکیویکز۱۹

 

۲-۲-۱۱- مدل۲×۲ الیوت و مک گریگور۲۰

 

۲-۳- شخصیت… ۲۲

 

۲-۳-۱- تعریف های شخصیت… ۲۲

 

۲-۳-۲- رویکرد روانکاوی ۲۳

 

۲-۳-۳- مراحل تحول شخصیت در نظریه فروید۲۵

 

۲-۳-۴- رویکرد نوروان‌کاوی ۲۷

 

۲-۳-۵- نظریه کارل یونگ…. ۲۷

 

۲-۳-۶- نظریه آلفرد آدلر۲۹

 

۲-۳-۷- نظریه کارن هورنای ۳۰

 

۲-۳-۸- نظریه اریک فروم۳۲

 

۲-۳-۹- نظریه سالیوان۳۳

 

۲-۳-۱۰- نظریه هنری موری ۳۳

 

۲-۳-۱۱- رویکرد عمر و نظریه اریک اریکسون۳۴

 

۲-۳-۱۲- رویکرد صفت: وراثت شخصیت… ۳۶

 

۲-۳-۱۳- نظریه گوردون آلپورت… ۳۸

 

۲-۳-۱۴- نظریه ریموند کتل ۴۰

 

۲-۳-۱۵- نظریه هانس آیزنک…. ۴۳

 

۲-۳-۱۶- مدل پنج عاملی شخصیت… ۴۸

 

۲-۳-۱۷- ارتباط شخصیت با انگیزش و اهداف پیشرفت… ۵۱

 

۲-۴- کمال‌گرایی ۵۲

 

۲-۴-۱- کمال‌گرایی از نگاه متقدمین روان‌شناسی ۵۳

 

۲-۴-۲- تعریف‌های کمال‌گرایی ۵۳

 

۲-۴-۳- کمال‌گرایی بهنجار و نابهنجار۵۴

 

۲-۴-۴- الگوی سه بُعدی کمال‌گرایی ۵۵

 

۲-۴-۵- علت‌شناسی ۵۶

 

۲-۴-۶- رابطه کمالگرایی با هدفگرایی و انگیزه‌ی پیشرفت… ۵۷

 

۲-۴-۷- ارتباط کمال‌گرایی با شخصیت… ۵۸

 

۲-۵- رضایت تحصیلی ۵۸

 

۲-۵-۱- بهزیستی روان‌شناختی، روان‌شناسی مثبت‌نگر و رضایت‌مندی ۵۸

 

۲-۵-۲- مدل شش عاملی ریف در تبیین بهزیستی روان‌شناختی ۵۹

 

۲-۵-۳- مدل بهزیستی ذهنی داینر۵۹

 

۲-۵-۴- مفهوم رضایت‌مندی ۶۰

 

۲-۵-۵- مدل سه بعدی احساس خوشبختی(بهزیستی) ذهنی ۶۰

 

۲-۵-۶- رضایت تحصیلی و رضایت از زندگی ۶۱

 

۲-۵-۷- تعاریف رضایت از زندگی ۶۱

 

۲-۵-۸- دیدگاه عینی و فاعلی در بررسی کیفیت زندگی ۶۲

 

۲-۵-۹- تفاوت جنسیتی در رضایت از زندگی ۶۳

 

۲-۵-۱۰- تأثیر عوامل درونی و بیرونی بر رضایت از زندگی ۶۳

 

۲-۵-۱۱- تعاریف رضایت تحصیلی ۶۳

 

۲-۵-۱۲- عوامل فردی و محیطی مؤثر بر رضایت تحصیلی ۶۴

 

۲-۵-۱۳- مدل شناختی- اجتماعی در تبیین رضایت تحصیلی ۶۴

 

۲-۵-۱۴- ارتباط رضایت تحصیلی با پیشرفت تحصیلی و عملکرد۶۶

 

۲-۶- مروی بر پژوهش‌های مرتبط انجام شده در داخل و خارج کشور۶۸

 

۲-۶-۱- پژوهش‌های انجام ‌شده در داخل کشور. ۶۸

 

۲-۶-۲- پژوهش‌های انجام شده در خارج از کشور. ۷۰

 

فصل سوم: روش شناسی پژوهش…. ۷۴

 

۳-۱- مقدمه: ۷۴

 

۳-۲- طرح پژوهش: ۷۴

 

۳-۳- جامعه، نمونه، روش نمونه‌گیری و اجرا ۷۴

 

۳-۴- ابزار پژوهش: ۷۵

 

۳-۵- روش تجزیه و تحلیل دادهها ۷۸

 

فصل چهارم: یافته‌های پژوهش…. ۸۰

 

۴-۱- مقدمه: ۸۰

 

۴-۲- بخش اول: اطلاعات توصیفی ۸۰

 

۴-۳- بخش دوم: اطلاعات استنباطی ۸۱

 

فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری… ۸۷

 

۵-۱- بحث و نتیجه گیری: ۸۷

 

۵-۲- محدودیت های پژوهش: ۹۶

 

۵-۳- پیشنهادهای پژوهش: ۹۶

 

فهرست منابع۹۸

 

الف) منابع فارسی… ۹۸

 

ب) منابع لاتین… ۱۰۲

 

ضمیمه: نمونه پرسشنامه‌ها ۱۰۴

 

چکیده انگلیسی ۱۰۸

 

چکیده فارسی

 

پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش اهداف پیشرفت، کمال گرایی و شخصیت در پیش‌بینی رضایت‌تحصیلی دانش‌آموزان انجام شد. روش تحقیق توصیفی، از نوع همبستگی است. ۳۳۰ نفر (۱۵۹ پسر و ۱۷۱ دختر) از دانش‌آموزان دختر و پسر پایه‌های سوم و چهارم (پیش‌دانشگاهی) مقطع متوسطه شهر ورامین با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شده و به سؤالات پرسشنامه‌های؛ سنجش جهت‌گیری‌های هدفی میدگلی، مقیاس کمال‌گرایی هویت و فلت، پرسشنامه پنج عامل شخصیتی نئو (فرم کوتاه) و خرده مقیاس رضایت از مدرسه هیوبنر پاسخ دادند.  نتایج بدست آمده در این پژوهش نشان داد که بین ویژگی‌های شخصیتی؛ برون‌گرایی، سازگاری، گشودگی، مسئولیت‌پذیری؛ اهداف تبحری و اهداف عملکردی و کمال‌گرایی خودمدار با رضایت‌تحصیلی رابطه مثبت معنادار و بین روان‌رنجورخویی با رضایت تحصیلی رابطه منفی معنادار وجود دارد. در نتیجه تحلیل رگرسیون با روش گام به گام مشخص شد که متغیرهای؛ ویژگی شخصیتی گشودگی و اهداف تبحری به عنوان بهترین پیش‌بین برای رضایت تحصیلی عمل می‌کنند. یافته‌های این پژوهش وجود ارتباط بین اهداف پیشرفت، کمال‌گرایی و ویژگیهای شخصیتی با رضایت تحصیلی را نشان داد. بنابراین می توان اهداف پیشرفت، کمال‌گرایی و ویژگی‌های شخصیتی را به عنوان متغیرهای پیش‌بین و مؤثر در میزان خشنودی و رضایت از تحصیل دانش ­آموزان در نظر گرفت.

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت  jemo.ir  مراجعه نمایید.

واژه‌های کلیدی: اهداف پیشرفت، شخصیت، کمال‌گرایی، رضایت تحصیلی، اهداف تبحری

 

۱-۱- مقدمه:

 

جوامع بشری در گذر تاریخ برای پاسخگویی به نیازهایشان چند نهاد عمده اجتماعی را پدید آورده‌اند که در کنار اقتصاد، ت، دین و خانواده، آموزش نیز به عنوان یکی از پنج نهاد اصلی جامعه به شمار می رود. کارکرد اصلی نهاد آموزش که رابطه تنگاتنگی با فرهنگ و سایر نهادهای اجتماعی دارد، ارائه دانش و مهارت‌های لازم به افراد برای زیستن در جامعه و به عهده گرفتن نقش‌های اجتماعی است(ربانی و ربیعی، ۱۳۹۰). نهاد آموزش در کشور ایران بزرگترین سازمان ها را در خود جای داده است. این نهاد یکی از نهادهای آغازین است که در هر جامعه‌‌ی شناخته شده در طول تاریخ وجود داشته است و در آینده نیز وجود خواهد داشت. هرچند ساختار نهاد آموزش در سایه‌ی پیشرفت‌های تکنولوژیک، ممکن است در طول زمان تغییر کند، ولی کارکرد آن همچنان انتقال فرهنگ، دانش، مهارت‌ها و فنون به نسل بعدی است(قلی پور و پیران نژاد، ۱۳۸۶).

 

رضایتمندی در آموزش نه تنها می تواند به تعیین سطح لذت تجربه شده از سوی دانش‌آموز بپردازد، بلکه اثربخشی آموزش‌های ارائه شده را نیز تعیین می‌کند. رضایتمندی تحت عنوان ادراک ی لذت‌بخش نیازها و خواست‌ها تعریف شده است. به اعتقاد سو (۲۰۰۴) رضایتمندی یک داوری است که دانش‌آموزان بر مبنای ارزیابی اسناد عملکرد یک مبادله‌ی خاص انجام می دهند(سرتیون گارن و کرایریت، ۲۰۰۶؛ به نقل از نادی، محمدی و سیادت، ۱۳۸۸). مدرسه تأثیری عمیق بر زندگی نوجوان می گذارد و موقعیتی مرکزی در تعریف احساس کلی نوجوانی از اجتماع دارد. احساس تعلق و پیوند با مدرسه، به شماری از پیامدهای مثبت آموزش و روان‌شناختی از قبیل خود پنداره، مهارت‌های اجتماعی، انگیزش، موفقیت و پیشرفت تحصیلی مربوط است. موفقیت تحصیلی، انگیزش‌های دانش‌آموز و اتمام دوره تحصیلی با موفقیت نیز می تواند به عنوان پیامد مثبت احساس تعلق و پیوند با مدرسه محسوب شود(پشت مشهدی، احمدآبادی، پناهی، محمدی و رفیعی، ۱۳۸۹).

 

انگیزه و رضایت باعث بر انگیخته شدن علاقه و تمایل بیشتر به جستجو و کنجکاوی، کشف ایده‌های نوین و گسترش باور و اندیشه و عمل می گردد. (حسام و ثناگو، ۱۳۹۱) عوامل فردی و محیطی می‌تواند رضایت از تحصیل و پیشرفت دانشجو [و دانش‌آموز] را تحت تأثیر قرار دهد. برخی از مطالعات بر این باورند که رضایت تحصیلی[۱] با انگیزه، شخصیت، پیشرفت تحصیلی و دستاوردهای حرفه‌ای فرد در ارتباط است(ادراکی، رامبد و عبدلی، ۱۳۹۰).

 

در رابطه با انگیزش فراگیران، جهت‌گیری هدف پیشرفت از جمله چهارچوبهای نظری جدید است که نقش آن به عنوان یک سازه کلیدی در مطالعه انگیزش مورد تأکید قرار گرفته است. پژوهش‌ها نشان می دهد که کیفیت انگیزش فراگیران در کلاس درس به تعریف موفقیت در آن موقعیت بستگی دارد. اهداف موفقیت به عنوان دلایل و مقاصدی که فرد برای گرایش یا درگیرشدن در تکالیف برای خود مشخص می‌کند، تعریف می‌شود(پنتریچ[۲]، ۲۰۰۳).

 

از سوی دیگر کمال‌گرایی[۳] به عنوان ویژگی شخصیتی، باعث می شود که دانش‌آموزان انتظارات بالایی از خود داشته و دائم تلاش کنند عملکرد بهتری داشته باشند و به طور مداوم از خود ارزیابی انتقادی داشته باشند(داوری، لواسانی و اژه‌ای، ۱۳۹۱).

 

متغیر دیگری که در پژوهش حاضر مد نظر بوده و به عنوان عاملی مؤثر در پیش‌بینی رضایت تحصیلی مورد مطالعه قرار خواهد گرفت، شخصیت[۴] است. برخی از ویژگیهای خاص شخصیتی باعث می‌شوند تا افراد درموقعیتهای گوناگون زندگی رفتارهای سازگارانه و متعادل از خود نشان دهند. داشتن آگاهی و دانش لازم درباره‌ی شخصیت، [صرفاً] به کار عادی دانستن برخی رفتارها در مراحل گوناگون رشد شخصیت نمی‌آید بلکه این دانش در پیشگیری یا اقدام احتمالی در مورد بروز اختلال‌ها و نابسامانی‌های شخصیتی نیز می‌تواند به کمک

سندقرآنی رعایت عدالت در ازدواج مجدد

دانلود پایان نامه حقوق در مورد دلایل طرفداران نظریه­ی صحت شرط عدم ازدواج مجدد

پایان نامه : ازدواج مجدد زوج با اذن دادگاه و ایجاد حق طلاق برای زن درفقه وحقوق

  ,۲ ,۳ ,۵ ,رضایت ,۴ ,  ۲ ,۲ ۳ ,۲ ۵ ,۲ ۲ ,رضایت تحصیلی ,اهداف پیشرفت، کمال‌گرایی

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

هیچ. آموزش زبان PTE وب نوشت های محمدمهدی داور ویدئو اموزشی کسب و کار انلاین ملزومات کودک و نوزاد server مدرس ریاضیات - دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اجاره خانه در ترکیه دیجی بوک ۱ خدمات عایقکاری بیگدل,عایقکاری موتورخانه, سردخانه,عایقکاری لوله ها