۱-۲ تعللورزی… ۲۰
۱-۱-۲ تعریف تعللورزی… ۲۰
۲-۱-۲ شیوع تعللورزی… ۲۲
۳-۱-۲ دیدگاه های مربوط به تعللورزی… ۲۳
۱-۳-۱-۲ دیدگاه رفتارگرایی ۲۳
۲-۳-۱-۲ دیدگاه شناختی ۲۳
۳-۳-۱-۲ دیدگاه روانتحلیلگری… ۲۳
۴-۱-۲ تعللورزی منفعل و فعال ۲۴
۵-۱-۲ انواع تعللورزی… ۲۴
۱-۵-۱-۲ تعللورزی در تصمیمگیری… ۲۴
۲-۵-۱-۲ تعللورزی وسواسگونه. ۲۵
۳-۵-۱-۲ تعللورزی عمومی یا روزمره. ۲۵
۴-۵-۱-۲ تعللورزی روانرنجور (نوروتیک) ۲۵
۵-۵-۱-۲ تعللورزی تحصیلی ۲۵
۶-۱-۲ علل گرایش به تعللورزی… ۲۶
۱-۶-۱-۲ علل فردی گرایش به تعللورزی… ۲۶
۲-۶-۱-۲ علل محیطی گرایش به تعللورزی… ۲۸
۷-۱-۲ پیامدهای تعللورزی… ۲۹
۸-۱-۲ وم غلبه بر تعلل و درمان تعللورزی… ۲۹
۹-۱-۲ پژوهشهای انجام شده در رابطه با تعللورزی… ۳۱
۱-۹-۱-۲ عوامل فردی مرتبط با تعللورزی… ۳۱
۲-۹-۱-۲ عوامل محیطی مرتبط با تعللورزی… ۳۳
۳-۹-۱-۲ پژوهشهای انجام شده در رابطه با پیامدهای تعللورزی… ۳۳
۲-۲ جوّ کلاس…. ۳۴
۱-۲-۲ تعریف جوّ کلاس…. ۳۵
۲-۲-۲ اهمیت جوّ کلاس…. ۳۵
۳-۲-۲ دیدگاه های مربوط به جوّ کلاس…. ۳۶
۴-۲-۲ پژوهشهای انجام شده در رابطه با جوّ کلاس…. ۳۷
۳-۲ باورهای انگیزشی ۳۸
۱-۳-۲ پژوهشهای انجام شده در رابطه با باورهای انگیزشی ۴۰
۴-۲ جمعبندی… ۴۲
فصل سوم: روششناسی پژوهش
مقدمه. ۴۵
۱-۳ روش پژوهش…. ۴۵
۲-۳ جامعه پژوهش…. ۴۵
۳-۳ نمونه و شیوه نمونه گیری پژوهش…. ۴۵
۴-۳ ابزارهای پژوهش…. ۴۵
۱-۴-۳ مقیاس ارزیابی تعللورزی _ نسخهی دانشجو (PASS) 46
۲-۴-۳ پرسشنامه محیط یادگیری کلاس (CLE) 46
۱-۲-۴-۳ ترجمه و اعتباریابی پرسشنامه محیط یادگیری کلاس (CLE) 46
۲-۲-۴-۳ تحلیل عاملی تأییدی پرسشنامه محیط یادگیری کلاس (CLE) 47
۳-۴-۳ پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) 50
برای دانلود فایل متن کامل پایان نامه به سایت ۴۰y.ir مراجعه نمایید. |
۵-۳ شیوه اجرای پرسشنامه ها و جمعآوری داده ها ۵۰
۶-۳ شیوه تجزیه و تحلیل داده ها ۵۰
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه. ۵۳
۱-۴ اطلاعات جمعیتشناختی ۵۳
۲-۴ شاخص های توصیفی ۵۶
۱-۲-۴ توصیف آماری تعللورزی دانشجویان دانشگاه بیرجند در کل نمونه. ۵۶
۲-۲-۴ توصیف آماری جوّ کلاس دانشجویان دانشگاه بیرجند در کل نمونه. ۵۶
۳-۲-۴ توصیف آماری باورهای انگیزشی ۵۷
۳-۴ تحلیلهای آمار استنباطی ۵۷
۴-۴ بررسی مفروضات مدل رگرسیونی ۵۸
۱-۴-۴ آزمون دوربین – واتسون ۵۸
۲-۴-۴ آزمون همخطی ۵۸
۳-۴-۴ آزمون بررسی نرمال بودن خطاها ۵۹
فرضیه ۱: ادراک از جوّ کلاس با تعللورزی رابطه مستقیم دارد. ۶۰
فرضیه ۲: ادراک از جوّ کلاس، به واسطه باورهای انگیزشی، با تعللورزی رابطه غیرمستقیم دارد. ۶۰
فرضیه ۳: ادراک از جوّ کلاس و باورهای انگیزشی، پیشبینیکننده تعللورزی هستند. ۶۱
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
مقدمه. ۶۴
۱-۵ نتایج آزمون فرضیه های پژوهش به همراه بحث و نتیجه گیری… ۶۴
۱-۱-۵ فرضیه ۱: ۶۴
۲-۱-۵ فرضیه ۲: ۶۴
۳-۱-۵ فرضیه ۳: ۶۵
۲-۵ پیشنهادات… ۶۶
۱-۲-۵ پیشنهادات پژوهشی ۶۶
۲-۲-۵ پیشنهادات کاربردی… ۶۶
۳-۵ محدودیتها ۶۷
منابع فارسی: ۶۹
منابع انگلیسی: ۷۳
پیوست شماره ۱: مقیاس ارزیابی تعللورزی _ نسخهی دانشجو (PASS) 76
پیوست شماره ۲: پرسشنامه محیط یادگیری کلاس (CLE) 78
پیوست شماره ۳: پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) 79
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای باروهای انگیزشی در رابطه ادراک از جوّ کلاس و تعللورزی دانشجویان انجام شد. روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش آماری تحلیل مسیر استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه بیرجند بودند که در سال تحصیلی ۹۴-۹۳ در این دانشگاه مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه ۱۹۶ دانشجو به روش نمونه گیری خوشهای انتخاب و به پرسشنامه های مقیاس ارزیابی تعللورزی-نسخهی دانشجو (PASS) سولومون و راثبلوم (۱۹۸۴)، مقیاس محیط یادگیری کلاس (CLE) دبی مکگی (۲۰۰۷) و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) پینتریچ و دیگروت (۱۹۹۰) پاسخ دادند. یافته های این پژوهش نشان داد جوّ کلاس به طور غیرمستقیم از طریق باورهای انگیزشی بر تعللورزی تأثیر دارد، همچنین نتایج نشان داد جوّ کلاس و باورهای انگیزشی پیشبینیکننده تعللورزی هستند. به طور کلی میتوان نتیجه گرفت باورهای انگیزشی به عنوان واسطه ارتباط بین جوّ کلاس و تعللورزی نقش ایفا می کند.
واژگان کلیدی: باورهای انگیزشی، جوّ کلاس، تعللورزی
مقدمه
دانشگاهها و نهادهای آموزش عالی همواره در پی یافتن بهترین روشهای آموزشی هستند تا به کمک آن دانشجویانی را تربیت کنند که در امور تحصیلی خودانگیخته، فعال، علاقمند و موفق بوده و از پیشرفت تحصیلی مطلوبی برخوردار باشند. پیشرفت تحصیلی برای دانشجویان نیز به عنوان یک شاخص مهم از تواناییهای علمی برای ورود به دنیای کار و اشتغال و مقاطع تحصیلی بالاتر، حائز اهمیت است. از طرفی نظریهپردازان و محققان تربیتی برای ارائه نظریات خود پیرامون پیشرفت تحصیلی خواهان شواهد تحقیقی و تجربی در مورد عوامل تأثیرگذار بر عملکرد تحصیلی در فرهنگها و نظامهای آموزشی گوناگون هستند (رستگار، زارع، سرمدی و حسینی، ۱۳۹۲). یکی از عوامل تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان که می تواند شرایط استرسزایی را به وجود آورده و باعث مشکلات جدی در عرصه آموزشی شود، تعللورزی است.
تصور فردی که تعللورزی نداشته باشد بسیار مشکل است. این مشکل رفتاری چنان شایع است که اگر فردی به این گویه که من هرگز در کارها تعلل ندارم» پاسخ صحیح را ارائه نماید، میتوان چنین پنداشت که یا او دروغ میگوید و یا میخواهد مورد پذیرش بیشتر جامعه قرار گیرد (سنکال، نر و والراند[۱]، ۱۹۹۵؛ نقل در بدریگرگری و حسینی اصل، ۱۳۸۹). بررسی تاریخچهی تعللورزی نشان میدهد که این مشکل رفتاری پدیده جدیدی نبوده بلکه ریشه تاریخی آن به ۸۰۰ سال قبل از میلاد مربوط می شود. ویلیام جیمز وجود مسئله روانشناختی تعللورزی را ۱۲۰ سال قبل به رسمیت شناخته است. اگرچه تعللورزی همیشه مسئلهساز نیست، اما در اغلب موارد می تواند از طریق ممانعت از پیشرفت و عدم دسترسی به اهداف، پیامدهای نامطلوب و جبرانناپذیری به همراه داشته باشد (جوکار و دلاورپور، ۱۳۸۶). روانشناسان معاصر به طور روزافزون به انجام تحقیقاتی که ابعاد تعللورزی را روشن می کنند علاقمندند. متأسفانه با وجود افزایش قابل توجه تحقیقات انجام شده در این زمینه، هنوز این سازهی روانشناختی نسبتاً ناشناخته مانده و نیازمند این است که تحقیقات و پژوهشهای بیشتری در این زمینه انجام شود.
۱-۱ بیان مسئله
تعللورزی تحصیلی یکی از بحثهای مهمی است که در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته و از آن به عنوان یک عادت بد (چیس[۲]، ۲۰۰۳؛ نقل در سواری، ۱۳۹۱) و یک مشکل رفتاری یاد شده است که بسیاری از بزرگسالان در کارهای منظم روزانه تجربه می کنند (جانسون و کارتون[۳]، ۱۹۹۹؛ نقل در سورای، ۱۳۹۱). البته تعللورزی همیشه مسئلهساز نیست و گاهی باعث بهتر ارائه دادن کار مورد نظر می شود، اما در اغلب موارد می تواند از طریق جلوگیری از پیشرفت و عدم دسترسی به اهداف، پیامدهای ذهنی ناراحتکننده و جبرانناپذیری به همراه داشته باشد و هرگز نمیتوان از تأخیر در انجام کارها، به تصور بهتر ارائه کردن آن دفاع کرد (الیس و جیمل[۴]، بیتا: ترجمهی فرجاد، ۱۳۹۱). تعللورزی برای توصیف اقدام به انجام عملی که به صورت غیرضروری به تأخیر افتاده است به کار میرود و در نهایت، زمانی تمایل به تکمیل آن در فرد به وجود میآید که از نظر هیجانی احساس ناراحتی کند (سولومون و راثبلوم[۵]، ۱۹۸۴).
تعللورزی با تأخیر در انجام دادن تکالیف و مسؤلیتها توأم است و در نتیجه می تواند پیامدهای ناخوشایندی به همراه داشته باشد. این عادت می تواند دو نوع پیامد درونی و بیرونی داشته باشد. پیامد درونی دامنهای از آزردگی و ندامت تا خودسرزنشی و ناامیدی شدید (شکفته، ۱۳۹۳) و همچنین اضطراب اجتماعی و اضطراب امتحان بیشتر و ابتلا به افسردگی و بیماری را شامل می شود (رجبپور، فرمانی و امانی، ۱۳۹۱). تعللورزی ممکن است فقط به پیامدهای درونی منجر نشود بلکه می تواند پیامدهای بیرونی را هم به دنبال داشته باشد، برخی از این پیامدها خفیف هستند مثل جریمههای کم برای تأخیر در تکالیف، اما برخی افراد تعللورز شکستهای بزرگی را در کار، دانشگاه، خانه یا در روابط اجتماعی تجربه می کنند (شکفته، ۱۳۹۳).
اهمیت پرداختن به موضوع تعللورزی تحصیلی وقتی بیشتر خواهد شد که بدانیم در تمام پژوهشهای صورت گرفته در زمینه میزان شیوع آن در جامعه دانشجویی، میزان بالای شیوع این رفتار گزارش شده است (انووگ بوزی[۶]، ۲۰۰۰؛ بالکیس و دورو و دورو، ۲۰۰۹؛ اسبرگ، لی، پیکل و فراری، ۲۰۰۴؛ نقل در اساسی، فتحآبادی و حیدری، ۱۳۹۰). شکفته (۱۳۹۳) در پژوهش خود به این نتیجه رسید که در کل، پسران نسبت به دختران تعللورزی بیشتری دارند، همچنین نتایج مقایسه تعللورزی دانشجویان دختر و پسر در حوزه های زندگی نیز نشان داد که دانشجویان دختر و پسر از نظر تعللورزی در حوزه های تحصیلی، سلامت و خانواده با هم تفاوت ندارند. در حوزهی اوقات فراغت دختران و در حوزه کارهای ضروری روزمره و ارتباطات اجتماعی پسران تعللورزترند. بطور کلی این رفتار در بین دانش آموزانی که از دبیرستان فارغالتحصیل شده و وارد دانشگاه شده اند، رایجتر است (کاچگال[۷]، هانسن و نوتر، ۲۰۰۱؛ لی، کلی[۸] و ادوارد، ۲۰۰۶؛ نقل در محمدی قلعهتکی، قمرانی و برمک، ۱۳۹۳).
تعللورزی یک روش رفتاری است که فرد آن را در پیش میگیرد تا خودش را از تجربه کردن حالتهای هیجانی ناخوشایند، مثل ناراحتیهای شدید در امان بدارد (فیاضی و کاوه، ۱۳۸۸) و دارای علائم و نشانه هایی است از جمله: ناتوانی در رسیدن به اهداف مهم زندگی، انجام کارها با سرعت زیاد در آخرین لحظات، احساس غرق شدن در مسؤلیتها، وقتکشی و هدر دادن وقت، خیالبافی و آرزو به جای انجام دادن کارها و عدم برنامه ریزی مداوم برای زندگی (آتشپور و امیری، ۱۳۷۸؛ نقل در فیاضی و کاوه، ۱۳۸۸).
عوامل متعددی دانش آموزان را به تعللورزی سوق میدهد از جمله: فقدان تعهد، فقدان راهنما، فقدان حمایت از سوی دیگران، مهارت های نامناسب مدیریت زمان، مشکلات اجتماعی و استرس (حسین و سلطان، ۱۳۸۹؛ نقل در صبحی قراملکی، حاجلو و بابایی، ۱۳۹۳)، فقدان انگیزه، وحشت از شکست، مشکل در شروع کار و وظایف خارج از توان (هیلر، رابینسون و شروود، بیتا: ترجمهی اشرفالعقلایی، ۱۳۸۷؛ نقل در شیرزادی، ۱۳۸۹). استرس زمان و فقدان برنامه ریزی در زندگی دانش آموزان و دانشجویان در راه رسیدن به موفقیت، از موانعی است که اغلب منابع به آن اشاره دارند (صبحی قراملکی، حاجلو و بابایی، ۱۳۹۳). همچنین مواردی مثل کمالگرایی، پایین بودن سطح تحمل و عدم توانایی در برابر مشکلات و احساس خودکمبینی را نیز جزء ریشه های تعللورزی میدانند (الیس و جیمل، بیتا: ترجمهی فرجاد، ۱۳۹۱). علاوه بر این بسیاری از تعللورزیها نتیجه لذتجویی آنی، کمطاقتی و ترجیح دادن تقویتکننده های کوتاهمدت به بلندمدت است (فیاضی و کاوه، ۱۳۸۸).
بحث در مورد انواع تعللورزی موضوع نسبتاً پیچیدهای است. میلگرام (۱۹۸۷؛ نقل در رجبپور، فرمانی و امانی، ۱۳۹۱) معتقد است که جدا کردن و تقسیم انواع تعللورزی، امری ذهنی است و در عمل این موارد با همدیگر همپوشی زیادی دارند؛ به نظر او تقسیم بندی انواع تعللورزی، به خاطر راحتی در درک آن است و فقط امری ذهنی است و امکان وجود
سندقرآنی رعایت عدالت در ازدواج مجدد
دانلود پایان نامه حقوق در مورد دلایل طرفداران نظریهی صحت شرط عدم ازدواج مجدد
پایان نامه : ازدواج مجدد زوج با اذن دادگاه و ایجاد حق طلاق برای زن درفقه وحقوق
,۲ ,۱ ,تعللورزی ,۳ ,۴ ,۱ ۲ , ۱ , ۲ , ۳ ,نقل در ,مقیاس ارزیابی تعللورزی ,تعللورزی نسخهی دانشجو ,پرسشنامه راهبردهای انگیزشی ,ارزیابی تعللورزی نسخهی
درباره این سایت